Hoe goed hebben wij ons werk gedaan en wat zijn de ontwikkelingen waar we mee te maken hebben en nog gaan krijgen. Je leest het in deze bestuursrapportage*. Het downloaden van de pdf kan even duren. Voor een eerste indruk kun je in dit bericht alvast de inleiding lezen..
*De bestuursrapportage 3e tertaal 2013 is behandeld door het MT en het Dagelijks bestuur en wordt voor vaststelling doorgezonden naar het Algemeen bestuur.
Download PDF
2013 Bestuursrapportage 3e tertaal 2013 doc
Inleiding bestuursrapportage 3e tertaal 2013
Bij de terugblik op het jaar 2013 kunnen we stellen dat dit jaar wat betreft stijging van de werkloosheid en aantallen uitkeringsgerechtigden een absoluut dieptepunt laat zien. Op 1 januari hebben we 1490 dossiers, waarvan 1399 in de Wwb – opnieuw een stijging van 55 dossiers – en 91 in regelingen als Ioaw, Ioaz en Bbz.
Tevens zien we de WW op 1 januari 2014 explosief stijgen naar 1368. Het faillissement van Aldel is in deze maand geregistreerd aan de hand van de faillissementsuitkeringen. Daarmee is abrupt een einde gekomen aan de stabilisatie van de WW cijfers. Door het effect op toeleveringsbedrijven verwachten we ook in het eerste kwartaal van 2014 een stijging van de WW.
Gelukkig zien we ook kleine lichtpuntjes. Het aantal mensen met een deeltijdbaan in ons bestand is gegroeid naar 382. Zij veroorzaken een bespaarde uitkering van ruim een miljoen. Bovendien staan deze mensen middenin de werkende samenleving en is de kans op volledige uitstroom bij aantrekkende economie aanzienlijk. Het aantal is ruim 2x zo hoog als de 166 deeltijd werkenden in 2012
Op klantniveau is zijn de grote bewegingen in ons klantenbestand te zien. In 2013 zijn 740 klanten ingestroomd. De volledige uitstroom uit de uitkering is in 2013 460, ondanks de recessie ligt dit op een hoger niveau dan 2012 (in dat jaar 392 uitstroom). Ook hier een klein lichtpuntje, de bemiddelingen naar werk liggen met 135 uitstroom naar werk of eigen bedrijf, met 23 hoger dan de aantallen in 2012 (in dat jaar 112).
Op 1 januari 2014 hebben we 243 dossiers meer dan op 1 januari 2013. Er is in 2013 door alle personeelsleden een extra inzet gepleegd. Waar mogelijk en echt noodzakelijk is af en toe een uitzendkracht ingezet. Met elkaar zetten we de schouders eronder. Toch moeten we helaas constateren dat er barstjes in de organisatie beginnen te komen, dit zien we bijvoorbeeld terug in het relatief hoge ziekteverzuim in 2013 (8,2%). Er is een voortdurend hoge werkdruk.
De aangekondigde bezuiniging voor 2015 is voor onze organisatie – bij gelijkblijvende omstandigheden – dan ook onmogelijk te realiseren. Het klantenaantal is gelijk aan het klantenaantal in 2005. In die periode deden de drie afzonderlijke gemeenten het werk nog met 68 vaste fte. Anno 2014 zijn er nog slechts 41,77 vaste fte en 3,42 tijdelijke fte ten laste van het uitvoeringsdeel. Door harmonisatie en veel groepsgewijs werken is de afgelopen 8 jaar een grote efficiency slag gemaakt. Voor het uitvoeringsdeel hebben we in het Dagelijks Bestuur vijf scenario’s besproken, die mogelijk soelaas bieden om de bezuiniging te realiseren, door samen te gaan met andere organisaties.
De aangekondigde bezuiniging op het P-budget door het Rijk voor 2015 heeft daarnaast op het re-integratie werk van ISD Noordoost enorm effect. De precieze consequenties – in samenhang met de sociale werkvoorziening – zullen we voor de zomer van 2014 trachten helder in beeld te brengen. Het risico op financiele tekorten voor de gemeenten is zeer klein, door de grote flexibele schil bij ISD Noordoost. Het risico dat het werk voor een groot deel niet meer gedaan kan worden is aanzienlijk.
In 2013 zijn opnieuw projecten binnen de Versnellingsagenda en het Jeugdactieplan gestart. De samenwerking op dit terrein binnen de Arbeidsmarktregio Groningen, Werk in Zicht, verloopt naar wens. De subregio Noord – de samenwerking van de zeven gemeenten binnen Werk in Zicht – krijgt steeds professioneler vorm. Het werk op beide Werkpleinen wordt op elkaar afgestemd en werkwijzen gelijkgeschakeld. Tevens participeert het EZ bureau in deze samenwerking.
Het tekort op het Inkomensdeel bedraagt over 2013 € 1.058.289, na aanvraag van IAU voor Appingedam. Gelukkig is dit bedrag weer € 40.000 lager dan in de tussenrapportage van 1november geprognosticeerd. Daarmee is het tekort € 150.000 euro hoger dan in de begroting voor 2013 voorzien. Door de stijging van 243 dossiers zijn de uitgaven van het I-deel globaal met een kleine vier miljoen gestegen. Rond de budgetten is voortdurend contact met de drie gemeenten.
Door de toegenomen klantenaantallen wordt er uiteraard ook meer een beroep gedaan op het minimabeleid. Voor de gemeenten Loppersum en Delfzijl is hierdoor een tekort ontstaan op de gezamenlijke regelingen bijzondere bijstand, minimabeleid en kinderopvang. Hierbij moeten we aantekenen dat de gemeente Loppersum het budget stapelingsfonds 2013 behoorlijk naar beneden had bijgesteld.
De uitvoeringskosten blijven, ondanks de 243 extra dossiers en met enige inzet vanuit het W-deel, binnen budget.
Het Werkdeel blijft eveneens binnen het budget en wel zodanig dat voor 2014 de bezuiniging op het W-deel, zoals gepland, ten dele kan worden opgevangen met het overschot van 2013. Dit geeft ons de tijd ons te prepareren op de nieuwe situatie in 2015.
Ondanks de gestegen klantenaantallen hebben we, afgemeten aan het aantal klachten en bezwaarschriften en het uitermate kleine aantal agressie situaties, onze klantgerichtheid en resultaatgerichtheid kunnen behouden.
Egberdien ten Brink, 31 januari 2014