De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie heeft onderzoek gedaan naar manieren waarop werkzoekenden een baan vonden. Netwerken, vacaturesites en uitzendbureau’s blijken de belangrijkste kanalen. Professionals in de wervingsbranche vermoeden dat het aandeel netwerken veel groter is. Bijna 70% van de vacatures wordt immers niet eens meer gepubliceerd. Voor werkzoekenden is netwerken hoe dan ook belangrijk: offline en online. Het aandeel sociale media is nog gering, maar trend is stijgend blijkt uit andere publicaties. Het gebruik van Linkedin (en ook Facebook) door werkzoekenden en werkgevers/recruiters neemt namelijk sterk toe.
Top 15 Hoe vonden werkzoekenden een baan?
- Netwerken (20%)
- Vacaturesites (15%)
- Uitzendbureaus (12%)
- Open sollicitatie (8%)
- UWV (4%)
- Social media (4%)
- Werving- en selectiebureau (3%)
- CV uploaden vacaturebanken (3%)
- Bedrijvensites (3%)
- Zoekmachines (3%)
- Interne vacatures (3%)
- Zelf bellen en/of binnenlopen bij bedrijf (2%)
- Jobagent / e-mail service (2%)
- Benaderen corporate recruiter (2%)
- Online zichtbaarheid (1%)