Wie tijd over heeft en een avondje of een dag extra wil werken in de horeca kan binnenkort snel en simpel op vacatures reageren met Ploy, een start-up die uitzendbureau Randstad heeft gelanceerd.
Het kan al via Uber en Deliveroo en nu ook via Randstad: bijverdienen met behulp van je smartphone. Download de app en je kunt aan de slag: bij de Amerikaanse ‘disruptor’ als taxichauffeur en bij de Nederlandse uitzender in de horeca. De app, die Randstad nog dit jaar in Nederland wil introduceren, is tekenend voor de snelle opmars van zowel flexwerk als internettechnologie in de arbeidsmarkt.
Extra bediende
Naast mensen die willen bijklussen of meerdere banen tegelijk willen beoefenen is de applicatie van de uitzender bedoeld voor bedrijven. In eerste instantie richt de app zich op horecaondernemers die extra medewerkers nodig hebben, bijvoorbeeld om te tappen op een personeelsfeest of te serveren op een promotie-evenement. In een later stadium gaat Ploy zich mogelijk ook richten op de retail en de logistiek.
Dit zijn de sectoren zijn met sterke piekmomenten waarin soms opeens extra personeel nodig is. De app maakt het regelen van personeel eenvoudiger. ‘Als een restaurant op zaterdag belt dat ze op zondag een extra bediende of kok nodig hebben, kunnen ze dat voortaan zelf regelen met de smartphone. Zeker in het weekend werkt een app dan een stuk sneller’, zegt Esther de Kruijk, projectmanager van Ploy. ‘In principe kan iedereen die via een uitzendconstructie wil werken zich aanmelden bij Ploy.’
Intercedent blijft belangrijk
Dat het werk van de intercedent in Ploy grotendeels is geautomatiseerd, betekent volgens De Kruijk niet dat al deze banen op de tocht staan. Ploy richt zich op mensen die meer regie willen hebben over waar, wanneer en hoeveel ze werken. Dat kunnen jongeren zijn die korte tijd willen bijklussen in de horeca of zich langer aan een werkgever willen verbinden. Intercedenten blijven belangrijk omdat ze goed kunnen inschatten of een bedrijf en een medewerker matchen.
‘De manier waarop uitzendbureaus werken verandert snel, maar de menselijke factor verdwijnt nooit helemaal’, zegt De Kruijk. Ploy kijkt bij de match naar verschillende factoren zoals functie, beoordelingen, vorige werkgevers en het profiel van kandidaat. Dit gaat grotendeels automatisch, maar achter de schermen houden medewerkers van Ploy het proces in de gaten.
Gelanceerd in België
De markt waarop Ploy zich richt groeit snel. Van de mensen met werk had in 2014 9% meer dan één baan, stelde het SCP in augustus. Twintig jaar geleden was dit slecht 3%. ‘Wij zien een toename van het aantal fulltime parttimers. Wij noemen dit “slasher”, mensen die bijvoorbeeld schrijver slash docent slash ober zijn’, zegt De Kruijk.
Dat Randstad met Ploy een groeimarkt aanboort, heeft zich al bewezen in België. Sinds februari draait de app in Antwerpen en nadat in korte tijd 500 gebruikers zich hadden aangemeld op het platform werd de app in de zomer nationaal gelanceerd. 27 september is een test in de Amsterdamse horeca begonnen met een groep geselecteerde klanten. Ploy zit nog in de fase van het opbouwen van een betrouwbare database. Dat duurt ongeveer twee maanden.
Gig-economie
Bij de lancering van Ploy in België omschreef Randstad de start-up als de Uber van de arbeidsmarkt. De manier waarop beide apps werken wordt in de Angelsaksische wereld ook wel de gig-economie genoemd: een economie waarin werkenden zelf bepalen waar, wanneer en hoeveel ze werken. Zij worden voor korte perioden gecontracteerd. Een soort flexibele arbeidsmarkt 2.0 dus. Anders dan Uber of Deliveroo bemiddelt Ploy in uitzendkrachten die zijn verzekerd en ten minste het cao-loon verdienen.
FD 041016